Wednesday, June 10, 2009

Salam pengenalan

saya mula buat kad sejak akhir sekolah menengah....saya suka bagi kad ucapan kepada orang yang saya sayang...tak kiralah keluarga, kawan-kawan, guru-guru atau siapa sahaja yang saya terasa nak menghargai insan itu...dengan modal yang terhad (kalau masih sekolah ada juga duit poket dari mak.....dah habis sekolah tak ada lah lagi kan..), saya kira lebih jimat kalau saya buat sendiri kad-kad tersebut...lagi pun lebih bermakna kan..kad yang saya pernah buat sudah terlalu banyak...saya pun tak ingat jumlahnya...sayang sekali dulu saya tak rakam gambar semua kad itu sebelum berikan kepada orang....

buat kad untuk dua orang arwah makcik dulu merupakan kenangan yang paling manis dalam hidup saya...sejak mula-mula tahu tentang penyakit kanser yang mereka hidapi (mereka sakit hampir serentak)....sehinggalah kedua-duanya meninggal dunia....setiap bulan saya akan hantar kad ucapan semoga cepat sembuh (biarpun saya tahu harapan itu sangat tipis.....mereka akan pergi jua seperti arwah ayah saya....seperti juga arwah atok saya dulu....)..bila ada masa (dan kekurangan modal)...saya akan scan dan print gambar-gambar mereka dan tampal pada kertas keras....hiasi muka depan dengan apa-apa saja yang ada di rumah ni (kitar semula la......saya memang suka simpan sampul hadiah yang orang bagi...kotak-kotak yang cantik....macam-macam lagi....sampah bagi orang.....bahan penting bagi saya).dan tulis kad itu dengan kata-kata hikmah yang saya cedok dari internet.banyak juga kad-kad yang saya pos untuk mereka..hampir setiap bulan....hampir setahun...mak ya pergi dulu....usaha saya menggembirakan hati orang yang menanti maut itu masih saya teruskan pada adiknya~mak G....mungkin setahun atau lebih...mak G juga ikut jejak mak ya...saya sangat terkilan...saya dah beli kad biru bersampul kuning untuknya..dah siap ditulis...cuma belum disetemkan...tak sempat pos.....berita sedih itu sudah saya terima.....kad itu masih saya simpan sampai sekarang....

sebelum ini saya tidak selalu melukis (lebih tepat lagi tak pandai melukis...huhu).....dulu di sekolah pun guru pendidikan seni saya yang selalu duduk di hujung meja....melakar dan mewarna bersama saya...jadi kad-kad saya juga tertumpu pada tampal menampal saja...paling tidak pun saya akan lukis bunga...dan warna dengan pensil warna....balik-balik itu je...heheh...akhir-akhir ini....saya cuba mencabar kemampuan tangan saya....saya cuba untuk melukis sesuatu yang saya tidak pernah cuba lakar sebelum ini...mengikut kesesuaian penerima kad yang bakal saya buat...ada pro dan kontra juga..bila saya melukis cover kad tu....hiasan muka depan itu agak susah nak ditokok tambah dengan barang lain....ruang juga terhad....saya sedang cuba untuk mengimbangkan kedua-dua aspek tersebut. orang kata lukisan saya itu kategori naive art...entah la..saya tak mahir tentang semua tu...masih dalam proses pembelajaran....

jadi....rutin hidup saya agak sibuk juga....walaupun tak berkerja.,...tak sambung belajar seperti kawan-kawan sebaya saya.....saban hari saya memikirkan apa yang patut saya lukiskan untuk kad yang seterusnya...saban bulan saya akan membelek diari dan calendar (nak tengok hari lahir siapa bulan depan..hehe...juga peristiwa-peristiwa penting seperti hari guru, hari ibu, hari bapa dan....alamak!! hari raya dah dekat.....huhuhu)

No comments: